Omgevingsdienst € 42.000 nadeel (structureel)
De kosten voor het uitvoeringsprogramma van de Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied (OD NZKG) nemen vanaf 2021 structureel toe met € 45.000 per jaar. De opbouw van het bedrag is als volgt:
€ 17.000 per jaar:
Asbestmeldingen zijn aangemerkt als een wettelijk taak die over moet worden gedragen aan de OD. Hiermee is een bedrag gemoeid van € 17.000 per jaar. De uren die hiervoor vrijkomen bij Duo+/ VTH worden ingezet voor andere vragen van de gemeente, zoals op het cultuurbeleid (de standbeelden) en de handhaving.
€ 13.000 per jaar:
Er wordt een verhoging gevraagd voor de bijdrage aan het Uitvoeringsprogramma Van de Omgevingsdienst Noordzeekanaal (UVO) van € 13.000. Dit is het jaarlijkse programma waarin de werkzaamheden van de Omgevingsdienst staan beschreven.
Het betreft een aantal taken die er bij zijn gekomen, en regiobreed naar rato zijn verdeeld (€ 6.000), en een herberekening van de overheadkosten van het Regiebureau (€7.000), als gevolg van een aanpassing van de verdeling van de werkzaamheden over de taakvelden. Voor Uithoorn betekent dat een verhoging van 0,2% van de kosten van het Regiebureau. Deze verhoging is opgenomen in het UVO.
€ 12.000 per jaar:
Vestiging nieuwe bedrijven op het Cindu terrein die door de OD moeten worden gecontroleerd: € 12.000. (Naar verwachting, de vestiging is nog niet definitief). Dit kan niet in rekening worden gebracht als extra leges, omdat voor de wet Milieubeheer geen leges geheven worden.